Jak wygląda Święty Mikołaj? To dziadek w biało-czerwonym ubraniu, z dużym brzuchem, długą, siwą brodą i czapką z pomponem. Ten wizerunek nie zmienił się mimo prawdziwych rewolucji w modzie i designie. Jednak nasi dziadkowie pamiętają zupełnie innego Świętego, Mikołaja sprzed 1930 roku.
Wizerunek współczesnego Mikołaja po raz pierwszy pojawił się w 1930 roku, w reklamie Coca-Coli. Marka odpowiedzialna jest nie tylko za sympatyczną posturę Świętego, ale również za świąteczne postrzeganie kolorów. To właśnie czapka z pomponem, czerwono-białe barwy i Coca-Cola są najbardziej rozpoznawalnymi symbolami świąt Bożego Narodzenia.
Święta z Coca-Colą
Niemal 90 lat temu amerykański artysta Fred Mizen wymyślił wizerunek Świętego Mikołaja. Po raz pierwszy pojawił się on w reklamie Coca-Coli w 1930 roku. Rok później nowy wizerunek św. Mikołaja przygotował, także na zlecenie Coca-Coli, Huddon Sundblom. (zobacz TU). W PRL-u Coca-Cola stała się napojem kultowym i od tego czasu opanowała dosłownie każdy zakątek ziemi. Biało-czerwone logo, podobnie jak charakterystyczny kształt konturowej butelki okazał się największym sukcesem światowego designu.
Świąteczna butelka
Coca-Cola w reklamach telewizyjnych wykorzystuje jedynie szklaną butelkę. Nic dziwnego, bowiem to właśnie jej charakterystyczny kształt przyczynił się do wielkiego sukcesu marki. A jak twierdzą marketingowy „kształt opakowania jest najważniejszym marketingowym atutem sprzedawanego produktu. Jeśli kupujący już się do niego przyzwyczają, nie można go zmieniać”. Idąc tym śladem Coca-Cola nie zamienia wizerunku od 1920 roku.
Historia świątecznej butelki rozpoczęła się 98 lat temu, kiedy to szwedzki inżynier Alex Samuelson, pracujący dla Root Glass Company, opracował sinusoidalny kształt butelki. Pięć lat później opatentowano kształt ostatecznej wersji Coca-Coli i rozpoczęto masową produkcję. Choć butelki przez lata podlegały licznym modyfikacją, zawsze pozostawały zgodne z pierwotnym, kultowym projektem. Dzięki temu Coca-Cola stała się najbardziej rozpoznawalną marką XX wieku i nieodłącznym symbolem świąt Bożego Narodzenia.
Zdjęcia: www.coca-colacompany.com