Sztuka i design PRLu z roku na rok stają się coraz bardziej pożądane. Nie sądziłam jednak, że tak szybko lata 90. staną się kultowe!
Lata 90, czyli królestwo walkmanów, pokemonów i klocków LEGO! Narodzin frugo, gumy boomer, rurek z kwaskiem cytrynowym, namiętnie kupowanych z szkolnych sklepikach i oczywiście Magic Stars z Milky Waya. Pamiętacie takie kultowe programy jak „Idź na całość”, czy „Słoneczny patrol”? Słuchaliście hip hopu, czy disco polo? Mieliście wodoodporny zegarek Casio i buty z podświetlaną podeszwą? I wreszcie jak przygotowywaliście się do Milenium? A może coś jeszcze zapamiętaliście z kultowych lat 90.? Wszystkie wspomnienia, pamiątki i inspiracje są teraz bardzo pożądane! Stają się bowiem podstawą nowoczesnego podejścia do designu, który wywołuje w nas najmilsze wspomnienia. A więc pogrzebmy trochę w przeszłości.
1) Wielkie powroty w architekturze
Jaka budowla kojarzy Wam się z latami 90.? Dla mnie kwintesencją ówczesnego modernizmu jest CH Batory w Gdyni. Jednak lata 90. to nie tylko czas wielkich powrotów, ale również tęsknoty do PRLu. Pokolenie, które tak krytykowało warszawski plac Konstytucji, czy nowohucki plan Centralny nigdy nie zapomniało o architekturze PRLu. Dowód? Rok 2006, twórca CH Złote Tarasy w Warszawie, oprowadzając gości po swoim nowym dziele zapewniał, że kamień użyty na ścianach wewnętrznych pasaży jest taki sam, jak ten na fasadzie Pałacu Kultury!
2) Kultowy walkman
Około 2000 roku walkmany stały się passé. Na rynku zaczęły pojawiać się discmany, a nawet MP3! Dziś ponownie duże słuchawki i walkmany – kultowy gadżet lat 90., wracają do łask. Dzięki Walkmanowi Z1000 firma Sony próbuje reanimować legendarną markę. Dlaczego? Oczywiście powodem jest siła i wysoka jakość, kojarząca się z tą firmą. Nie bez znaczenie pozostaje jednak fakt, że według badania TNS OBOP, zrealizowanego na zlecenie Sony, aż dla 81% obecnych 35 latków marka Walkman jest symbolem lat 80 i 90. W badaniu Walkman wygrał z takimi ikonami jak lalka Barbie i klocki LEGO.
3) Co do iPhone?
Kolejny, trochę hipsterski gadżet zaproponowała marka Native Union. Jest to oldskulowa słuchawka telefoniczna. Designem przypomina słuchawki w telefonach domowych i pierwszych komórkach. Ponadto taka słuchawka posiada niezbędny element nowoczesności-redukuje o 99% promieniowanie, które pochłania nasz organizm podczas bezpośredniego prowadzenia rozmów przez telefony komórkowe.
4) Buty z podświetlaną podeszwą
Pamiętacie buty z podświetlaną podeszwą, hit lat 90.? Wracają do łask, w nieco elegantszej formie. Nie żartuje! Takie obuwie zaproponowała marka Entourage Red. Kolekcja Entourage Red projektu St. Augustine to świecące, klasyczne szpilki o bardzo wysokim obcasie.
5) No to Frugo
Frugo i Magic Stars z Milky Waya. To kolejne symbole lat 90., które po wielu kampaniach społecznych powróciły! Tak wielu firmom lat 90. nikt nie wróżył Frugo miana symbolu minionej dekady. Marka pojawiła się w sklepach w 1996 roku. Została wyprodukowana przez rzeszowską firmę Alima-Gerber znanej z przetworów dla małych dzieci. Już po roku miała 90-procentową rozpoznawalność, a kampania reklamowa stworzona przez duet Kot Przybora i Iwo Zaniewski zgarnęła największą, jak do tej poty liczbę nagród w prestiżowych konkursach.
Zdjęcie profilowe: David Hasselhoff Baywatch Wallpaper by eNeR, www.ilcinemaniaco.com